רנד ושות׳
משרד עורכי דין

לוחמה משפטית וכלכלית בארגוני הטרור

כתבות מן התקשורת

האירופים ישנו את היחס לחיזבאללה?

ערוץ 7 | 22/09/20 

 

מאסר עולם נגזר על שותפי המחבל המתאבד שרצח 5 ישראלים ואזרח בולגריה בשנת 2012. האם היחס האירופי לחיזבאללה ישתנה?

 

בבית המשפט המיוחד לפשעים בסופיה בירת בולגריה נשלחו למאסר עולם שני המחבלים, אנשי חיזבאללה, שהיו שותפים לפיגוע בנמל התעופה בבורגס בשנת 2012.

בפיצוץ המחבל מתאבד נרצחו חמישה תיירים ישראלים ונהג רכב ההסעות ולמעלה משלושים נפצעו.

בשיחה עם ערוץ 7 מספר על מהלכי המשפט עורך הדין יקי רנד, שייצג את קרבנות הפיגוע והמשפחות השכולות במשפט שהחל לפני ארבע שנים, "בשיתוף גורמי ביון ישראלים ואחרים בעולם".

 

המחבלים, מספר עו"ד רנד, נמלטו ללבנון אחרי הפיגוע. "הם היו חוליה שפעלה יחד. הם הגיעו עם דרכונים ורישיונות נהיגה קנדיים ואוסטרליים מזויפים דרך מדינות מעבר כמו רומניה ואחרות. הם שתכננו את הפיגוע, ביצעו פעולות הכנה של תצפיות ואיסוף מודיעין של דרכי האבטחה בנמל התעופה".

 

בפעילות זו של איסוף מודיעין זוהה אוטובוס התיירים הישראליים כיעד. המידע הועבר למחבל שביצע את פיגוע ההתאבדות וזה הגיע לנמל התעופה כשבידו תיק גדול ובו חומרי נפץ. "הוא התקרב לאוטובוס עם התיק. היה דין ודברים לגבי הכנסת התיק לתא המטען ולאחר כמה שניות הוא התפוצץ. כמעט כל נוסעי האוטובוס נפגעו".

 

בדבריו מספר עו"ד רנד על מאבק משפטי לקביעת פיצוי לנפגעים ובני משפחותיהם. הליך זה התנהל באפיק האזרחי והפלילי במקביל, שלא כפי שהדברים מתנהלים בבית המשפט הישראלי. הנפגעים העידו בשידורי וידאו חיים מול בית המשפט.

"העונש שניתן למחבלים הוא חשוב, אבל משני", אומר עו"ד רנד. "חשוב שיצא פסק שקובע את אחריותם לפיגוע. אנחנו מקווים שתיוחס גם לחיזבאללה האחריות, שיהיה ברור שהייתה תשתית ארגונית לפיגוע". לדבריו בראשית שלבי המשפט הייתה לאירוע התייחסות כאל פשע שנאה ולא כאל פיגוע שמקורו בהתארגנות טרוריסטית חיזבאללאית והדברים התבררו עם התמשכות המשפט עד להכרעתו.

 

בימים הקרובים צפוי בית המשפט הבולגרי לקבוע גם את גובה הפיצויים שישולמו לנפגעי ופצועי הפיגוע ועו"ד רנד מסביר כי מאחר ומדובר בבית משפט במדינה אירופית מוכרת הרי שניתן יהיה לאכוף את הפסיקה בכל מדינות אירופה ובארצות הברית. זאת תוך חילוט נכסים וחשבונות בנק של חיזבאללה ברחבי אירופה.

כמו כן מביע עו"ד רנד את תקוותו שהפסיקה והנתונים שהתבררו במשפט יביאו מדינות כמו צרפת שעדיין אינן מגדירות את חיזבאללה כארגון טרור לשנות את עמדתן בסוגיה. "התיק הזה מסמל מגמה באירופה לראות בחיזבאללה ארגון טרור. אני מאמין שמדינות נוספות יצטרפו לעניין. הפיצוץ בבירות מצטרף גם הוא לעניין".

 

עוד שאלנו אם יתכן ובתכנון הפיגוע היו מעורבים מחבלים נוספים מעבר לשלושה, ועל כך עונה רנד כי "הנושא עלה במשפט בצורה משנית. כרגע ידוע על שלושה חברי חוליה שהיו מעורבים בצורה ממשית בתכנון הפיגוע. ניתן לשער שהיו נוספים שהיו מעורבים ברמה הלוגיסטית והמודיעינית".

באשר לסיוע הישראלי שקיבל הצוות המשפטי במהלך שנות המשפט אומר עו"ד רנד כי הגיעה תמיכה הן בהיבט הפוליטי והן מכיוון הממשל בישראל. "זה לא היה מובן מאליו ולא טריוויאלי אבל היו פגישות עם גורמים שונים והיו הבנה ומפגש אינטרסים. גורמי הממשל והמודיעין סייעו בתיק, אבל עיקר המאבק הוא של המשפחות והגורמים המשפטיים".

 

קישור לכתבה

כתבות נוספות

נקמה חצי נחמה

נקמה, חצי נחמה

זה לקח שמונה שנים, אבל הם סוף–סוף זכו בצדק, ניצולי פיגוע הדמים בבורגס התייצבו להעיד על התופת, והמחבלים נידונו למאסרי עולם ו–300 מיליון שקל פיצויים.
פיצויי ענק נפסקו לקורבנות הטרור

פיצויי ענק נפסקו לקורבנות טרור

פסק דין תקדימי: בית משפט בבולגריה קבע כי נפגעי הפיגוע בבורגס ב-2012 ומשפחות ההרוגים יפוצו ב-300 מיליון שקל.
ברסנו

משפחות חללי צוק איתן תובעות את תומכי החמאס

"נגדע את המימון לארגון הטרור": 40 משפחות חללים שנפלו במבצע צוק איתן בשנת 2014 הגישו תביעת ענק בסך מיליארד ו-147 מיליון שקל נגד בנקים, עמותות וחברות הייטק שתמכו כספית בחמאס לפני ובמהלך המבצע.
דילוג לתוכן